سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کانون جوانان شاخه آزاد هلال احمر بادرود

اساسنامه سازمان جوانان

اولین اساسنامه سازمان جوانان جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران در 14 آبان ماه سال 1326، به تصویب رسید. در این زمان وزارت فرهنگ و هنر با همکاری جمعیت شیر و خورشید سرخ تشکیلاتی را ایجاد نمود تا بر اساس آن فعالیت جوانان در جمعیت با توجه به اهداف خدمت به همنوع، بالا بردن سطح بهداشت فردی و اجتماعی، ایجاد و توسعه دوستی و تفاهم بین‎المللی،سازماندهی یابد. محوریت فعالیت‎های این تشکیلات را بخش دانش‎آموزی تشکیل می‎داد. اعضاء سازمان در این زمان در بدو ورود با کمکهای‎اولیه آشنایی پیدا گرده و اصول امدادگری را فرا می‎گرفتند. اساسنامه اولیه سازمان جوانان در سالهای 45، 46 و 47 مجدداً مورد بازنگری قرار گرفت. یک سال بعد (1348)، خانه‎های جوانان شیر و خورشید سرخ، با تصویب آئین‎نامه‎ای تشکیل شد. هدف از تشکیل این خانه‎ها، گسترش فعالیتهای جوانان و شکوفایی استعدادهای آنها در زمینه‎های فرهنگی و هنری بود. کاخ جوانان نیز با هدف توجه به فعالیتهای دانشجویی در سال 1353 راه‎اندازی شد. فعالیتهای اعضای سازمان جوانان در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شامل موارد متعددی بود. تشکیل گردهمایی‎های مختلف بهداشتی و آموزشی و برگزاری مسابقات هنری-ورزشی، بخشی از این برنامه‎ها بود. هدف اصلی از این برنامه‎ها بهینه‎سازی اوقات فراغت جوانان و افزایش ارتباطات بین‎المللی جوانان ایران و سایر کشورها بود. همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر نام جمعیت شیر و خورشید سرخ به جمعیت هلال‎احمر، فعالیتهای سازمان جوانان هلال‎احمر در ایران با رویکرد جدیدی، آغاز گردید. در سال 1360، اصلاحاتی در اساسنامه به عمل آمد و فعالیتهای سازمان در قالب فعالیتهای دانش‎آموزی، ادامه یافت. در سال 1361، جمعیت هلال‎احمر، مراکزی را تحت عنوان مراکز پرورش اسلامی، ایجاد کرد. این مراکز همراه با آموزش‎های امدادی، بیشتر فعالیتهای مربوط به حرفه‎آموزی و فعالیتهای هنری-ورزشی با توجه به مسائل اعتقادی را در دستور کار خود قرار داده بود. این رویکرد تا اوایل دهه 70، ادامه داشت، در اوایل دهه 70، مراکز پرورش اسلامی به معاونت فرهنگی جمعیت هلال‎احمر، ارتقاء پیدا کردند. از این زمان،فعالیتها، رونق بیشتری پیدا کرد و شاهد فعالیتهای گسترده‎تر جوانان در زمینه آموزش‎های حرفه‎آموزی و تربیتی بودیم. در همین سالها یک اردوی بین‎المللی با حضور اعضای 10 کشور منطقه نیز برگزار شد. در اواخر سال 1378، با ادغام دو حوزه فعالیت یعنی مراکز پرورش اسلامی و فعالیتهای دانش‎آموزی، سازمان مستقلی با عنوان سازمان جوانان جمعیت هلال‎احمر، تشکیل شد. از این زمان اعضاء سازمان جوانان در سه شاخه مراکز امور جوانان (جامعه بشردوستان جوان)، کانونهای دانشجویی و بخش دانش‎آموزی به فعالیت پرداختند.
فعالیتهای سازمان جوانان بر اساس ساختار تشکیلاتی مصوبه هیئت اجرایی در سه حوزه (معاونت) جذب و سازماندهی، آموزشی-پژوهشی و فرهنگی و امور اجتماعی متمرکز شده است. علاوه بر این سازمان جوانان از یک اداره کل امور عمومی و خزانه‎دار (عامل ذیحساب) تشکیل شده است.

الف: معاونت جذب و سازماندهی:
معاونت جذب و سازماندهی بر اساس ماده 6 اساسنامه جمعیت هلال‎احمر، موظف است زمینه جذب و سازماندهی و بکارگیری اعضاء جوان در امور امدادی، عام‎المنفعه و بشردوستانه را فراهم نماید. این معاونت از سه ادارة عضویت و جذب نیروی انسانی با هدف محوری جذب و سازماندهی جوانان داوطلب عضویت در جمعیت هلال‎احمر، اداره برنامه‎ریزی و سازماندهی با هدف محوری برنامه‎ریزی و سازماندهی فعالیتهای اعضاء در امور امدادی و عام‎المنفعه، اداره خدمات رفاهی اعضاء با هدف محوری تقویت و استمرار ارتباط اعضاء با سازمان و تشویق آنان به انجام خدمات امدادی و بشردوستانه تشکیل شده است.

ب: معاونت آموزشی-پژوهشی:
آموزش در سازمان جوانان جمعیت هلال‎احمر بر اساس اهداف سازمانی بر دو محور خدمات امدادی و عام‎المنفعه استوار است. بنابراین آموزش در این سازمان، مجموعه فعالیتهایی است که به منظور آماده‎سازی جوانان داوطلب عضو برای انجام خدمات مذکور، صورت می‎گیرد. انجام فعالیتهای پژوهشی در سازمان توسط کارشناسان مربوطه و نیز بررسی پژوهشهای انجام گرفته توسط اعضا، بخش دیگری از فعالیتهای این معاونت را تشکیل می‎دهد. این معاونت از 3 ادارة آموزش با هدف محوری ارتقای دانش و تقویت مهارتهای فردی، امدادی و بشردوستانه، اداره پژوهش با هدف محوری ایجاد و تقویت بنیانهای پژوهشی در ارتباط با طرحها و برنامه‎های سازمان جوانان، اداره ارزشیابی با هدف محوری ارزشیابی طرحها، روشها و برنامه‎های سازمان تشکیل یافته است.

ج: معاونت فرهنگی و امور اجتماعی:
معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان جوانان جمعیت هلال‎احمر دارای وظایف اجتماعی-فرهنگی در جهت تحقق خواسته‎ها و نیاز مخاطبین و تحقق خواسته‎ها و اهداف جمعیت هلال‎احمر است. بنابراین تلاش می‎کند تا با برگزاری اردوها و مسابقات، جشنواره‎های فرهنگی-هنری، تشکیل انجمنهای فرهنگی-هنـری و برگزاری مسابقات ورزشی و مدیریت مجتمع‎های دانش‎آموزی در جهت شکوفایی استعدادهای خلاق اعضاء و ارتقاء حس مسئولیت‎پذیری آنان، اقدام نماید. این معاونت از 3 ادارة اردوها و مسابقات با هدف محوری تقویت حس نوع‎دوستی، مسئولیت‎پذیری و ایجاد روحیه تعاون و تفاهم در بین اعضا، اداره فرهنگی-تربیتی با هدف محوری شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی-هنری اعضا، اداره تربیت بدنی با هدف محوری ارتقاء توان جسمی و روحی اعضاء در ارایه خدمات امدادی و عام‎المنفعه و اداره مجتمع‎های دانش‎آموزی با هدف محوری تربیت دانش‎آموزان مستعد به عنوان مروجین جوان روستایی در راستای اهداف جمعیت تشکیل یافته است.